I 1954 så endnu en spændende danskproduceret traktor, ved navn Danhorse, dagens lys.
Traktorens blev produceret på P. Jørgensens Maskinfabrik i Skalborg syd for Ålborg.
Danhorse traktoren blev af mange anset for at være forud for sin tid. Årsagen hertil var at den bl.a. havde stor frihøjde, dobbeltsæde, fodspeeder, hydraulisk lift, differential spærre og oplukkelig kølerhjelm. Modelbetegnelsen var T19 med 19 HK fra Ford og den havde en tophastighed på godt 40 km i timen. Traktoren på Morså Traktormuseum er en af de først producerede – og nok den ældst bevarede med stelnummer 3.
Produktionen var ikke stor, idet den kun udgjorde 194 enheder med benzinmotor.
De sidste 5 af denne serie fik en anden og bedre motor fra Ford Anglia med 22 HK – derfor burde disse 5 eksemplarer rettelig betegnes T22. Et af disse eksemplarer (stelnummer. 193) findes ligeledes på Morsø Traktormuseum. Herudover findes der vist kun yderligere et bevaret eksemplar i Norge.
I 1960 fik fabrikken en ordre på 100 traktorer med en 4 cylindret dieselmotor fra en aftager i Brasilien. Fordi alle disse traktorer ved egen hjælp skulle køre fra fabrikken i Skalborg til havnen i Ålborg producerede man for en sikkerheds skyld 2 ekstra. Alt gik dog som det skulle, hvorfor de 2 ekstra blev solgt til jyske landmænd. Den ene ved man med sikkerhed er hugget op – den anden er i dag udstillet i Morsø Traktormuseum.
Betalingen for traktorerne kom aldrig frem og dette kombineret med hård konkurrence fra den ”lille grå Ferguson” var årsagen til at produktionen stoppede.
Billederne ovenfor er lånt fra nettet.


